SocialCee_02W960
Trives i Møllebyen: Trude Stokstad og Kenneth Akselsen i SocialCee AS.
Foto: Terje Holm, Moss Avis.

Pendler mot strømmen

Når Trude Stokstad reiser til jobben, er det god plass på toget. Oslokvinnen jobber med markedsføring, salg og forretningsutvikling i Moss-baserte SocialCee, som satser internasjonalt med Facebook-baserte markedsføringsløsninger.
Tobarnsmoren pendler med tog mellom Oslo og Moss tre dager i uken og trives godt med det.
– Turen tar en drøy time fra jeg går ut av døren til jeg er på jobb. Det er ikke mye mer enn om jeg hadde bodd i Groruddalen eller Bærum. På toget spiser jeg frokost, jobber eller hører på en lydbok, forteller Stokstad. Hun er imidlertid ikke alene på toget.
– Det er mange fra Oslo som går av i Moss, ja. Så selv om det er god plass, er det mange med øretelefoner og datamaskiner rundt meg på toget, sier hun. Selv liker hun seg godt i Møllebyen, der bedriften holder til.
– Her i Møllebyen er det utrolig fint, jeg er glad i originale miljøer og gamle hus. Og lunsjtilbudet i sentrum er helt utmerket, smiler Stokstad. – Det er kjempefint i Moss, med sjøen og naturen i tillegg til et koselig sentrum. Her er det godt å være!
Jobber internasjonalt
Jobber internasjonalt SocialCee ble etablert på Hamar i 2012, men gründer og salgssjef Kenneth Akselsen og Jon Petter Sæterdal flyttet bedriften til hjembyen i 2014. Akselsen opplever at byen er inne i en forrykende utvikling.
– Det er en ny energi i Moss, med store endringer, nye boligområder og bredt kulturtilbud. Byen er veldig i siget, konstaterer datagründeren. Han mener det er mange fordeler ved å være lokalisert i Moss. – Her er det et roligere tempo, men samtidig kan vi rekruttere massevis av dyktige folk både herfra og fra Oslo, forteller han.
SocialCee leverer kampanje- og administrasjonsløsninger til virksomheter som ønsker å bruke sosiale medier i sin kommunikasjon. Selskapet opplever vekst både nasjonalt og internasjonalt, spesielt innen Professional Sports. Det som startet med to medarbeidere i 2014, har i dag vokst til 20, og selskapet har et eget datterselskap i Polen som tar seg av programmering. Produktet er kampanjeløsninger som engasjerer tilhengere og skaper aktivitet og lojalitet via sosiale medier.
– Vi håper å tilføre byen innovasjon og har som mål å være en viktig drivkraft for innovasjon i hele regionen, forteller Kenneth Akselsen, som mener det er nok av uforløst potensial i byen og regionen.
– Med så stor aktivitet, og med de flotte naturomgivelsene, er det klart at Moss kan tiltrekke seg folk. Her finner de alt de trenger og mer til, sier Akselsen.
Men foreløpig har Trude Stokstad valgt å bli i Oslo. Hun trives på Lille Tøyen, og mannen har jobb i Oslo. Dessuten er det kortere vei til Kvitfjell, der hun driver med favoritthobbyen, ski. – Man skal aldri si aldri. Men foreløpig trives jeg godt på toget, avslutter hun.
Her i Møllebyen er det
utrolig fint – jeg er glad
i originale miljøer og
gamle hus.